יוגה במערכת החינוך

יוגה במערכת החינוך

חדר יוגה בבית הספר – מחלום למציאות!

בתי הספר בעידן המודרני, בעידן ״הכפר הגלובלי״ בו אנו חיים, איבד כבר מזמן את תפקידו כמעביר מידע וידע לילדינו. אנו זקוקים לבית הספר כמסגרת חברתית, כמקום להקניית הרגלי למידה, חשיבה ולהקניית כישורים חברתיים וכישורי חיים.

אנו חיים בתקופה בה ״הפרעות קשב וריכוז״ הן הנורמה…. המעברים החדים בין משימה למשימה, חוסר ההתעמקות וההקשבה, הרצון לסיפוקים מיידים הם דברים שבשגרה.

וכאן, בדיוק כאן, נכנסת היוגה והמדיטציה.

תשאלו איך אפשר להכניס יוגה ומדיטציה לבית ספר, לנוער, שלא יודע סבלנות מהי, שלא יודע להתאפק, להתבונן, להרפות….. אז מסתבר שאפשר!!!

ולא רק שאפשר…. הנוער מתחיל להבין שזה אפילו הכרחי, נעים ותורם לו בכל תחומי החיים.

זו השנה החמישית בה נפלה בידי הזכות ללמד יוגה בחטיבת הביניים ובתיכון, בנים ובנות מכיתות ז׳-יב׳.

הסיפוק בלראות את הנוער הזה נכנס לשיעור טרוד, לחוץ, היפראקטיבי לעיתים, כועס ובועט וכעבור פחות משעה לראות את אותו נוער שוכב בהרפיה מלאה, נושם ונרגע הוא סיפוק עילאי המלווה בתחושת שליחות של ממש.

הבנתי מהר מאד שבשביל להביא את היוגה לנוער עלי לדבר אליהם בשפתם ולאט לאט לגרום להם לדבר בשפה שלי, שפת היוגה.

לדבר בשפתם זה אומר לעיתים ללוות את השיעור במוזיקה ״שלהם״, זה אומר להסביר לבנות מדוע תנוחה כזו או אחרת יכולה להקל עליהן בכאבי מחזור, זה אומר להסביר ל 20 נערים בכיתת כדורסל שתנוחת העץ תסייע להם להתרכז מאוחר יותר בעומדם על קו העונשין במשחק כדורסל ועוד.

לדבר בשפתם זה אומר להיות קשובה לאנרגיה איתה הם נכנסים לחדר ולזרום איתה….

ולאט לאט לנתב אותה לאנרגיה שלווה יותר, רגועה יותר ורכה יותר.

זו השעה היחידה ביום, לעיתים השעה היחידה בשבוע בה נערים ונערות לומדים מה זה להרגיש את עצמם. את גופם, את נשימתם. הם מבינים מהר מאד שעל ידי שליטה בנשימה הם יכולים לשלוט על מצב ההכרה, על מצב הרוח בשפתם הם….

הם מבינים שלפני מבחן כדאי להם לנשום, הם מבינים שלפני שהם מדברים וכועסים כדאי לקחת נשימה עמוקה. הם חווים את השקט והשלווה שכולנו מחפשים.

הם מרגישים שכשהגוף שלהם נפתח, מתגמש ומתחזק הם מרגישים חזקים יותר, בטוחים יותר.

תנוחות מאתגרות מראות להם שעם כח רצון והתמדה השמיים הם הגבול!

הנערים והנערות שנחשפים ליוגה בבית הספר מעידים על כך שזה השיעור היחיד שהם מחכים לו כל השבוע, חלקם מבקשים ממני שאכין להם אימונים אישיים שיוכלו לתרגל בבית, אחרים משתפים שהם נשמו/תרגלו עמידת ראש או כל דבר אחר לפני מבחן או סתם שהרגישו עצוב.

השנה קיבל תירגול היוגה מעמד של קבע בבית הספר.

פתחנו את חדר היוגה, אולי הראשון בארץ, בתוך בית הספר.

מרחב מכיל, עוטף ומרגיע המזמין את התלמידים לשעה של שקט והתכנסות פנימית במהלך יום הלימודים.

אני מזמינה אתכם להציע למנהלי בית הספר במקום מגוריכם לאפשר לילדים שעה של יוגה.

לעודד תלמידים ותלמידות להשתתף בשיעורי היוגה, לאפשר להם לגלות את הכח הפנימי ואת היכולת שיש לכל אחד ואחת מהם לקחת שליטה על חייו ועל מעשיו.

כולנו נצא מזה מורווחים. הן ברמת הפרט והן ברמת החברה בה אנו חיים.

נאמאסטה 🙂

איילת זיו הלפרן, מורה ליוגה מטעם מכון וינגייט

בעלת סטודיו ״עת היוגה״ בבת חפר