יוגה לילדים ובני נוער

ליצירת קשר:

יוגה לילדים ובני נוער עוזרת לשיפור מצבי חרדה, דיכאון וטראומה.

בכתבי היוגה מסופר על הרישים ש”ראו” את האמת. פירוש המילה רישים הוא “רואים” והכוונה היא שהרישים ראו את האמת הפנימית, המוסתרת בדרך כלל על-ידי המציאות החיצונית, הגלויה. דרך האמת הפנימית הרישים למדו אודות מרכיבי ההוויה: גוף,  נפש, הכרה, אנרגיה ורוח. מתרגלים ותיקים וחדשים חווים את יתרונותיה של היוגה בעת האימון ובאפקט המצטבר של ישום עקרונות היוגה בחייהם. הידע הקדום של הרישים המתווסף לחוויות רבות ומשמעותיות של מתרגלי יוגה מכל העולם המוכיחות את יעילותה של השיטה, עדיין אינו מספיק לתושבי המערב, הם רוצים הוכחות!

לרובנו קשה להסתמך על ידע שהוגדר כ”אמת פנימית” לפני אלפי שנים. למדו אותנו לסמוך על הוכחות אמפיריות,  ניסויים קליניים ותוצאות סטטיסטיות מובהקות. כעת יש ברשות קהילת היוגים הבינלאומית הוכחות מדעיות לצד הידע הקדום של הרישים. SYTAR, הסימפוזיון הראשון בנושא יוגה טיפולית ומחקר ביוגה, התקיים בינואר 2007 בלוס אנג’לס.  מטרת הכנס היתה: להגדיר לעומק את נושא היוגה תרפיה, להציג ממצאים של מחקרים שנערכו בנושא ולדון על שיטות וכלים למחקרים נוספים.

במקום נערך גם סימפוזיון שעסק במחקרים העכשוויים שנערכו על היתרונות בהוראת יוגה לילדים. יוגה לילדים היא שיטה פופולארית במערב הנלמדת כיום בגני- ילדים, בתי- ספר ובחוגים אחר-הצהריים. ידוע שיוגה היא שיטה מעולה לטיפוח התפתחות בריאה ודרך יעילה לסייע לבריאות הילד. יוגה היא שיטה לא פולשנית ו”תופעות הלוואי” שלה כוללות בין היתר שיפור הדימוי העצמי, איזון רגשי, הגברת אנרגיה ורגיעה עצמית. היתרונות הידועים הללו הוכחו מחקרית והוצגו בכנס:

* ילדים שנוהגים לתרגל יוגה שולטים ברגשותיהם טוב יותר, עומדים בתנאי לחץ ויכולים להרגיע את עצמם. מחקרים מראים שהילדים גם נוטים לבחור בתזונה בריאה יותר, וכי הם עוסקים יותר בפעילות ספורטיבית מאשר ילדים שאינם מתרגלים יוגה.
* היוגה עוזרת לטיפול בנושא הדימוי הגופני (בין אם מדובר במשקל עודף ובין אם בתת משקל), והרגלי אכילה גרועים מטרידים כיום את הילדים שלנו. מחקרים שהוצגו בכנס מצביעים על כך שיוגה יכולה לעזור בנושא זה.

אחד המחקרים בדק את היתרונות הקיימים בתירגולי יוגה לבני נוער הסובלים מבעיות אכילה. אותם צעירים השתתפו בשיעורי יוגה כחלק משיגרת הטיפול הפסיכיאטרי היומי. 75% מהצעירים, שבדרך כלל סובלים מדימוי עצמי נמוך, דיווחו על שיפור במצבם הבריאותי. הם השתמשו במילים “רגועים”, “שלווים”, “נמרצים”, ו”יותר עירניים” כדי לתאר את תחושתם לאחר השיעור. and L.C. Kaley-Isley, PhD, RYT) M.J Fury, MA, RYT,).

מחקר על בני נוער אנורקסיים מצא כי “נשימה מודעת (פראניאמה), תירגול תנועתי (אסאנה), מדיטציה (דיאנה) והרפייה עמוקה (יוגה נידרה) הפחיתו את המתח שבהרעבה העצמית, החזירו לגוף החלש בצורה בטוחה, את הפעילות גופנית, צימצמו את תחושת העייפות ותיקנו דימויים עצמיים מעוותים”. (Susana A. Galle, PhD, ND, CCN, CCH, and Tomas E. Silber, MD)

להלן מספר דוגמאות:
ר. פרידהולם הסיק ממחקר מדגמי כי שימוש שיטתי בתרגילי נשימה, תנוחות יוגה והרפייה מונחית “מעניקים אסטרטגיות שימושיות לאיזון הרגשות בקרב ילדים הסובלים מתסמונות הקשות של האוטיזם”. ממצאים סובייקטיביים כוללים “שיפור בריכוז, כוח, גמישות ושווי משקל; שיפור בתחושת המודעות העצמית ורגשות גאווה; ושיפור ביכולת העצמית להירגע.”

מחקר אחר היה עם נערות בגילאי 14-17 שסבלו מהתעללות טראומטית. הן השתתפו בשיעורי יוגה פעמיים בשבוע והראו “ירידה משמעותית בסימפטומים של דיכאון, חרדה, ניתוק והדחקה”. עוד דווח כי “כל הנערות ציינו כי הן מרגישות מאושרות יותר, רגועות יותר, פחות לחוצות, ונינוחות יותר עם גופן בימים שבהם הן תירגלו יוגה מאשר בימים שלא.” (A. Bortz, PsyD, RYT and K. Cradock, LCSW, RYT).

אחד המחקרים היותר מעניינים הוצג ע”י מולי קני, MS-CCC, ממרכז סמריה שבסיאטל וושינגטון, שהוכיחה כי “הפעולה האקטיבית של שיווי משקל יכולה לשפר את הדימוי העצמי בקרב בני הנוער”. ההשפעה החיובית שיש ל’תרגילי שיווי המשקל’ על כושר הריכוז וההקשבה אצל המשתתפים “נראית לעין מיד”, ולדעת החוקרת ההשפעות על הדימוי העצמי תהיינה אף ברורות יותר במשך הזמן.

חשוב לציין : הקהילה המדעית מכירה בכלי המדידה שהחוקרים השתמשו בהם. המחקר בנושא יוגה תרפיה נמצא בעיצומו, וכבר נערכו מחקרים רבים עם הוכחות רבות . יחד עם זאת, עדיין יש מקום למחקרים נוספים ומעמיקים –  גם כי חלק מהממצאים לא היו חד משמעותיים.

כתבה: רונית אייזנברג

למאמר על יוגה לילדים בכיתה – לחצו כאן

לקובץ מחקרים על יוגה לילדים ולנוער – לחצו כאן