לפתח תקשורת עם תינוקות

ליצירת קשר:
מבוגרים כלים רבים להביע את רגשותיהם ולצעוד בעקבות החושים. כאשר אנחנו מרגישים שמישהו או משהו מסקרן אותנו אנחנו מיד מתקרבים, מתקדמים מספר צעדים, יוצרים תקשורת מילולית או נוגעים. כל זאת על-מנת להשיג את מירב המידע על אותו יעד שמרגש ומרתק אותנו. פעוט שכבר יודע ללכת ינסה להגיע לכל מקום מעניין או לחלופין ינסה לצאת מסביבה מאיימת. תינוק שכבר יודע לזחול ינסה להגיע לכל דבר שמגרה את חושיו, אך תינוק בן יומו אינו שולט בתנועת גופו. היכולת הפיזית המוגבלת של התינוק מטעה לרוב את המבוגר. הוא רואה גוף קטן וחסר תנועה, משליך זאת על כל דמותו והופך את התינוק ל”לוח חלק” שאינו יודע כלום. “מה הוא רוצה? לאכול לעשות את צרכיו ולישון” חושבים מבוגרים רבים ומתעלמים מעולם קסום ומלא ברגש שקיים בתינוק ממש מיום היוולדו.
התינוקות רגישים מאוד ופתוחים. הם בעלי יכולת קליטה אנרגטית מעוררת פליאה, לעתים מהירה בהרבה משלנו, המבוגרים. תינוק יכול להרגיש שהחלל בו הוא נמצא אינו מאוורר. רק אחרי שנשים לב לבכי ונבדוק שהסיבה אינה רעב, עייפות וכו’ נשאל את עצמנו מה יכולה להיות הבעיה ונוכל לשים לב שבעצם קצת מחניק בחדר…
תינוק יכול להרגיש מיד שאדם המחזיק אותו אינו רגוע ובאותה מידה יכול לשים לב שמדברים אליו, ולא למישהו אחר – כל אלו מבטאים את היכולת הרגשית המפותחת המאפיינת תינוקות.
תינוק מרגיש באופן ברור מה נכון עבורו ומה לא, אך מנגד אינו מכיר את גופו ואת מרחב התנועה שלו. בהיותו בבטן היה עטוף במגע רך ובתחושת שחרור וריחוף מתמשכת. בצאתו לאוויר העולם הרגיש לראשונה במשקל גופו, הוא אינו יודע שיש לו ידיים ורגליים וכשיבחין באלו לא ידע בהכרח מה ניתן לעשות אתם…
כלומר קיים פער בין היכולת הפיזיולוגית של התינוק לבין היכולת האינטואיטיבית, הרגשית שלו.
הורה המפתח תקשורת בתנועה עם התינוק מצליח לגשר על הפער הפיזיולוגי-רגשי גם מבחינת החוויה של התינוק וגם מבחינת התפיסה שלו כמבוגר. התינוק חווה חופש שחרור והרמוניה, והמבוגר מבחין באיכויות רגשיות שלא בהכרח תפס קודם לכן.התרגול הגופני מאפשר לתינוק להכיר מרחב תנועה חדש. התרגול משחרר ומפתח את גופו ובכך מגשר על הפער בין גוף לנפש. תינוקות מגיבים לתרגול ברוגע, שלווה שינה עמוקה וסיפוק.
התרגול מעמיק את ההיכרות עם התינוק. ההורה מבלה זמן איכותי של תקשורת ומגע ומצליח להבחין ולהבין מסרים סמויים ושקטים כגון מבטים וקולות. כאשר נפתח תקשורת מגוונת בתנועה נלמד לגלות את הסימנים העדינים הללו ולהבין את צרכיו מבלי להגיע ללחצים וחוסר סיפוק הדדי.
דרך התרגול נגלה גם מחסומים או קשיי התפתחות שיקבלו טיפול ופתרון עוד לפני שאובחנו כבעיה.
כאשר מאובחנת בעיה ההורה מסתובב בתחושת אשם וחוסר אונים, מתרוצץ מרופא לרופא ומקווה לטוב. הורה שנוגע ומניע את גופו של הילד ייתן פתרון מיידי לבעיות המתגלות מן הגוף ויחוש שלווה מעצם העשייה והתקשורת עם היקר לו מכל. תרגילי היוגה והעיסוי משחררים ומעשירים את גופו של התינוק ובדרך זו הבעיה עשויה לחלוף עוד לפני שאובחנה.
אבא שלי מספר שסבתי ז”ל הייתה שרה לתינוקות ותוך כדי שירה עושה להם תרגילי התעמלות, בהודו עד היום מסורת עיסוי התינוק היא דרך שעוברת מאם לבת, תינוק מקבל יומיום עיסוי ואחריו אמבט חם. כשגופו חם ומשוחרר עוטפים אותו בחיתול מכף רגל ועד ראש ליצירת המשכיות לחום ולמגע ובתחושת בטחון ושלווה זו נרדם התינוק וישן במשך כשלוש שעות עד שמקנן בו הרעב שעליו הוא מכריז בדרך-כלל בבכי וצרחות .

אנו ההורים יכולים להכיר לתינוקות את גופם ולאפשר להם להרגיש גוף חופשי ממש כמו נשמתם. כאשר נתרגל יוגה ועיסוי עם תינוקות נעבוד עם כל איבר ומפרק ונוכל להבין בפשטות מתגובתם עד כמה התנועה מהנה ואעז ואומר הכרחית עבורם ועבורנו.
באהבה יעל שרם