ספריה

ליצירת קשר:

חדר יוגה בבית הספר - מחלום למציאות!בתי הספר בעידן המודרני, בעידן ״הכפר הגלובלי״ בו אנו חיים, איבד כבר מזמן את תפקידו כמעביר מידע וידע לילדינו. אנו זקוקים לבית הספר כמסגרת חברתית, כמקום להקניית הרגלי למידה, חשיבה ולהקניית כישורים חברתיים וכישורי חיים.אנו חיים בתקופה בה ״הפרעות קשב וריכוז״ הן הנורמה...

המלכה האם: חלוצת היוגה מתי עזרתי מגיעה לישראל היא עזבה את גבעתיים בגיל 10 לטובת לוס אנג'לס, למדה ישירות מפטהבי ג'ויס ונחשבת לאחד ממבשרי מהפכת היוגה במערב. יעל וייסבך ואייל צ'חנובסקי מבררים איתה איך כל זה קרה לכתבה המלאה לחץ כאן...

  ברצוני לשתף מאורע משמח שהתרחש בשבוע שעבר. שמי ענבל כהן ואני מורה לחינוך מיוחד בחינוך הבלתי פורמלי ואני עובדת בתוכנית הילה לקידום נוער בסיכון, בנוסף לכך אני מורה ליוגה ואף לומדת יוגה תרפיה השנה. בשבוע שעבר התקיים שבוע תרבות בתוכנית הילה וכל מורה תרם מעולם הידע שלו והעביר שיעור, ואני בחרתי להעביר שיעור יוגה ונשימות. אז התחלנו בהרצאה על הודו ועל התורות העתיקות שנבעו ממנה, כמו כן על  האוכלוסייה, השפות והתרבות העשירה, לאחר מכן דיברנו על היוגה מהי ומאיפה צמחה ולמה היא מועילה לנו ואף תירגלנו כמה תנוחות שיווי משקל מאתגרות,  בשלב זה התלמידים כבר היו מאד מרותקים ושאלו המון שאלות, ואז הוצאתי את סט הקערות הטיבטיות והתחלנו לנחש...

ארגון האימון: ויניאסה קרמהמתחילים במקום שנמצאים בו, מתקדמים בדרך הדרגתית, צעד אחר צעד לקראת אסנה מרכזית שהיא במרכז האימון.מדוע? יש לזכור שאסנות הן מצבים לא רגילים. אם למשל נרצה להגיע לעמידת כתפיים כאסנה עיקרית, נזדקק לתהליך, להכין את הגוף כדי שלא נסבול לאחר מכן. אין ממהרים ממצב למצב. אחרי שנמצאים זמן מסוים בתנוחה, נחים מספיק, מרגיעים את הגוף ומכינים אותו ליציאה לחיים היום יומיים.אם משנים את האסנה העיקרית, ההתחלה והסיום משתנים.עלינו לדעת לאן הולכים אחרי האימון. תמיד יש לתכנן אותו בהתאם למה שקורה לאחר האימון. השימוש בנשימה זהו האספקט החשוב ביותר באימון באסנה. השאיפה והנשיפה יהיו ארוכים וזורמים בנעימות עם הפסקה קטנה אחרי כל שאיפה או נשיפה. הנשימה היא אינדיקציה לאנרגיה. כאשר יש שליטה באסנה, הנשימה זורמת ארוכה, שקטה ושלווה.אם אין אפשרות לבצע אסנה בשלמות, יש להציע הקלות. לכל אחד ישנה אפשרות להתחיל מהמקום בו הוא נמצא וללמוד לפי צרכיו עד שיגיע למקום אליו הוא שואף. יש ביוגה משהו לכל אחד, יוגה לא מונעת מאף אחד להתחיל באימונים.כדי לשמור על בריאותו, צריך אדם לשנות הרגלים בהתאמה למצב החדש בו הוא נמצא. פירוש הדבר, יישום מתאים המבוסס על המצב. זה מתאים לא רק ליוגה, אלא גם למצבים אחרים בחיים. יוגה צריכה להיות מבוססת על רמת התלמיד ומיושמת בהתאם ליכולתו.קיימות טכניקות שונות לביצוע. טכניקה היא חשובה אם היא משרתת את המטרה ויכולה לעזור בכל הנ"ל. אם אינה משרתת את המטרה, יש להחליפה. מה שחשוב זה לא הטכניקה אלא כ י צ ד היא משרתת את מטרתנו (לעתים קרובות אנו נותנים חשיבות רבה מדי לטכניקה). עלינו לבדוק איפה אנו נמצאים מבחינה זו, על...

ליוגה תפקיד מרפא, בנוסף על המונע. מטרתה היא לפתח סימטריה,קואורדינציה,ועמידות בגוף. היא מעודדת את האברים הפנימיים לפעולה הרמונית.  יוגה היא תהליך טיפולי נאטורופאטי. הגוף והמוח פעלים בשיתוף תמידי ונמצאים במתח תמידי בעומדם מול קשיי החיים. תנוחות היוגה ופראנאיאמה עוזרות לתפקוד המוח, העצבים ועמוד השדרה. מוח עייף משפיע על המערכת כולה. מתח תמידי זה יוצר חרדה ודאגה. לתנוחות היוגה יש השפעה מרגיעה על העצבים והמוח ובכך הופכת התודעה שקטה ורעננה.אז מה היא בעצם האסנה?בתרגום פשוט – תנוחה פיזית, מנח של הגוף במרחב.הגדרה מקיפה ועמוקה יותר של ב.ק.ס. איינגאר למושג האסנה היא:" שלמות הצבת הגוף כמכלול תוך שיתוף הנפש והתודעה."לכל תרגול פיזי שתי פנים-פן תנועתי ופן פעולתי. האסנות מאמנות את החלקים הקדמיים, אחוריים, צדדים, ופנימיים של הגוף באופן שווה. כל תנוחה היא ישות שלמה שבה על כל חלק בגוף למלא תפקיד ייחודי, ואף חלק אינו נשכח.גם אם למראית עין נראות  תנוחות היוגה סטאטיות , בהופעתן החיצונית, ;הן מלאות בדינאמיקה פנימית. ישנו הבדל עצום בין יוגה ופעילות פיזית אחרת. אסנות הן פסיכופיזיולוגיות הן מפתחות מודעות גופנית, מודעות פנימית וגם מייצבות את התודעה. תוך תרגול יוגה מתפתחת מודעות עמוקה יותר המובילה לשקט.תנוחות היוגה,אמנם, מפתחות שרירים ומייצרות גמישות ותנועת הגוף הופכת חופשית יותר,אבל הן נוגעות במקומות עמוקים יותר ומגיעות אל הגוף הפיזיולוגי ואל האיברים החיוניים הפנימיים.הן מחזקות ומחיות איברים כמו הכבד, הלבלב, המעיים, הריאות והכליות. כל אסנה עובדת על המערכת כולה .התועלת שבכל משפחת תנוחות:תנוחות עמידה - תנוחות העמידה מלמדות אותנו איך לעמוד בצורה נכונה ומאוזנת. תנוחות העמידה מתקנות את המבנה, הן מפתחות רגישות ליציבה, ולחלוקה נכונה של משקל הגוף על הבסיס – על כפות הרגליים...

יוגה לילדים ובני נוער עוזרת לשיפור מצבי חרדה, דיכאון וטראומה.בכתבי היוגה מסופר על הרישים ש"ראו" את האמת. פירוש המילה רישים הוא "רואים" והכוונה היא שהרישים ראו את האמת הפנימית, המוסתרת בדרך כלל על-ידי המציאות החיצונית, הגלויה. דרך האמת הפנימית הרישים למדו אודות מרכיבי ההוויה: גוף,  נפש, הכרה, אנרגיה ורוח. מתרגלים ותיקים וחדשים חווים את יתרונותיה של היוגה בעת האימון ובאפקט המצטבר של ישום עקרונות היוגה בחייהם. הידע הקדום של הרישים המתווסף לחוויות רבות ומשמעותיות של מתרגלי יוגה מכל העולם המוכיחות את יעילותה של השיטה, עדיין אינו מספיק לתושבי המערב, הם רוצים הוכחות!לרובנו קשה להסתמך על ידע שהוגדר כ"אמת פנימית" לפני אלפי שנים. למדו אותנו לסמוך על הוכחות אמפיריות,  ניסויים קליניים ותוצאות סטטיסטיות מובהקות. כעת יש ברשות קהילת היוגים הבינלאומית הוכחות מדעיות לצד הידע הקדום של הרישים. SYTAR, הסימפוזיון הראשון בנושא יוגה טיפולית ומחקר ביוגה, התקיים בינואר 2007 בלוס אנג'לס.  מטרת הכנס היתה: להגדיר לעומק את נושא היוגה תרפיה, להציג ממצאים של מחקרים שנערכו בנושא ולדון על שיטות וכלים למחקרים נוספים.במקום נערך גם סימפוזיון שעסק במחקרים העכשוויים שנערכו על היתרונות בהוראת יוגה לילדים. יוגה לילדים היא שיטה פופולארית במערב הנלמדת כיום בגני- ילדים, בתי- ספר ובחוגים אחר-הצהריים. ידוע שיוגה היא שיטה מעולה לטיפוח התפתחות בריאה ודרך יעילה לסייע לבריאות הילד. יוגה היא שיטה לא פולשנית ו"תופעות הלוואי" שלה כוללות בין היתר שיפור הדימוי העצמי, איזון רגשי, הגברת אנרגיה ורגיעה עצמית. היתרונות הידועים הללו הוכחו מחקרית והוצגו בכנס:* ילדים שנוהגים לתרגל יוגה שולטים ברגשותיהם טוב יותר, עומדים בתנאי לחץ ויכולים להרגיע את עצמם. מחקרים מראים שהילדים גם נוטים לבחור בתזונה בריאה יותר, וכי...

מבוגרים כלים רבים להביע את רגשותיהם ולצעוד בעקבות החושים. כאשר אנחנו מרגישים שמישהו או משהו מסקרן אותנו אנחנו מיד מתקרבים, מתקדמים מספר צעדים, יוצרים תקשורת מילולית או נוגעים. כל זאת על-מנת להשיג את מירב המידע על אותו יעד שמרגש ומרתק אותנו. פעוט שכבר יודע ללכת ינסה להגיע לכל מקום מעניין או לחלופין ינסה לצאת מסביבה מאיימת. תינוק שכבר יודע לזחול ינסה להגיע לכל דבר שמגרה את חושיו, אך תינוק בן יומו אינו שולט בתנועת גופו. היכולת הפיזית המוגבלת של התינוק מטעה לרוב את המבוגר. הוא רואה גוף קטן וחסר תנועה, משליך זאת על כל דמותו והופך את התינוק ל"לוח חלק" שאינו יודע כלום. "מה הוא רוצה? לאכול לעשות את צרכיו ולישון" חושבים מבוגרים רבים ומתעלמים מעולם קסום ומלא ברגש שקיים בתינוק ממש מיום היוולדו. התינוקות רגישים מאוד ופתוחים. הם בעלי יכולת קליטה אנרגטית מעוררת פליאה, לעתים מהירה בהרבה משלנו, המבוגרים. תינוק יכול להרגיש שהחלל בו הוא נמצא אינו מאוורר. רק אחרי שנשים לב לבכי ונבדוק שהסיבה אינה רעב, עייפות וכו' נשאל את עצמנו מה יכולה להיות הבעיה ונוכל לשים לב שבעצם קצת מחניק בחדר...

למה שילדים יתרגלו יוגה בכתה? האם אפשר בכלל לתרגל בסביבה עמוסת רהיטים וגירויים?הרי בשביל תרגול יוגה נדרש מקום שקט, מזרון וחלל פנוי.מניסיוני הרב בהוראת יוגה לילדים בבתי ספר זה אפשרי וגם נחוץ מאד. על ילדים ללמוד את הטכניקות של היוגה גם בסביבה בה הם נמצאים שעות רבות כל יום, כאשר הם יושבים על כיסאות ליד שולחנות. אפשר ללמד יוגה גם על כיסאות בסביבה מלאה בגירויים.ניסיוני מראה שיש ילדים שדווקא מרחב של מזרונים גורם להם לחוש סוערים יותר ודווקא בסביבה שהם רגילים אליה יותר קל להם להאסף לתוך התרגול.תרגול היוגה בכתה מלמד את הילדים ואת המורה להשתמש בטכניקות היוגיות בתחילת השיעור, במצבים של מתח לפני מבחנים או כשהילדים זקוקים להפוגה מהלמידה.בבית ספר יסודי אחד שבו לימדתי ,בית הספר החליט על זמן של 5 דקות בתחילת השיעור השלישי לאחר ההפסקה הגדולה ,בזמן זה המורים תרגלו עם התלמידים בכיתות תרגילי יוגה כדי ליצור מעבר קל יותר מההפסקה לזמן למידה.ילדים זקוקים לתנועה ולשחרור אנרגיית הגדילה שלהם. לרבים מהם לא פשוט לשבת שעות רבות על כיסאות. ניתן לתרגל תנוחות יוגה רבות על הכיסא. למשל בדומה לקוברה או לגמל ניתן להחזיק את המשענת  של הכסא ולפתוח את בית החזה עם הקשתות הגב- תנוחות שמעוררות ,משפרות את הנשימה ומהנות מאד עבור הילדים. הילדים מפתיעים ברעיונות שהם מביאים להנעת הגוף באמצעות הכיסא.מבחינתי תרגול היוגה הוא כלי חשוב שיכול לשפר יכולות ריכוז וקשב של ילדים ולהכין אותם ללמידה. שילוב תרגילי המודרות או קשב לצלילי קערה טיבטית למשל מאפשר לילדים ריכוז גבוה יותר.כדי לשפר יכולות ריכוז ניתן גם לתרגל ליד הכיסא הרבה תנוחות של שיווי משקל שמאתגרות את הילדים ואוספות...

אימון היוגה, הלוא הוא האתה יוגה, הוא תרגול שתחילתו בגוף, ולאחריו העמקה לרבדים מעודנים יותר, והראשון בהם הוא הנשימה. עבודה עם הגוף והנשימה מתעלת את אנרגיית החיים הזורמת בגופנו, אנרגיה המוכרת בשם פראנה, כוח החיים.מערכת הזרמת הפראנה בגופנו היא צנרת בת 72,000 ערוצים הנקראים נאדים.תרגול האתה יוגה נועד להבטיח זרימה נאותה של הפראנה לאורך הגוף.למעשה, אומרת מורתי גלית לוין אנו עוסקים בשרברבות פראנה – פתיחה של חסימות וסתימות לאורך המערכת האנרגטית.לפראנה יש תפקיד מרכזי בחיינו. איכות חיינו תלויה במידת העבירות של ערוצי האנרגיה ובאיכות האנרגיה הזורמת בהם. כאשר הערוצים מתוחזקים היטב, פתוחים ונקיים – נרגיש טוב; נהיה מלאי אנרגיה וחיוניים. כאשר יש חסימה בערוצים אלו – נרגיש לא טוב, ואפילו עלולה להתפתח מחלה או הפרעה. ההבדל בין אדם חי לבין גופה הוא הפראנה הזורמת בגופו. כשמתים, הפראנה עוזבת את הגוף והגוף מפסיק לתפקד.בד בבד עם השיח על הפראנה יש לעמוד על המושג ואיוז.ואיו בסנסקריט פירושו רוח, או לעיתים – אל הרוח. פירוש משלים למילה הוא לנשוב, משב. במילים אחרות: מה שמניע.בהקשר של גוף האדם, הרוח הנושבת בתוכנו ומניעה – זהו התפקוד, רוח חיים.הפראנה, כוח החיים,  נושבת בנו, ותפקודה משתנה על פי אזורים מסוימים בגוף, על פי צרכיו.אם נשלב את שני המונחים, ואיו ופראנה – לכל אזור בגוף תפקיד פראני משלו, האחראי על תפקודים שונים החשובים לקיום החיים, מכיוון שללא פראנה, כאמור, אין חיים. תפקיד הוואיו בגופנו היא לסנתז את יחידות האנרגיה, הפראנה, ההכרחית לקיומו. הוא מפיק זאת מהמזון ומהאוויר שהוא מקבל.כפי שלכל אחד מאיתנו יש תפקידים ושמות שונים בהתאם לפעולות שאנחנו עושים, כך גם לפראנה. לדוגה: אני אם, אחות,...

Murder with Skill in Means: The story of the Compassionate Ship’s Captain 132. Then the Lord again addressed the Bodhisattva Jnanottara: “Son of the family: Once a upon a time, long before the Thus-come-one, the Worthy, the fully perfected Buddha Dipamkara, there were five hundred merchants who set sail on the high seas in search of wealth. Among the company was a doer of dark deeds, a doer of evil deeds, a robber well-trained in the art of weaponry, who had come on board that very ship to attack them. He thought, “I will kill all these merchants when they have achieved their aims and done what they set out to do, take all possessions and go to Jambu Continent.” “Son of the family: then the merchants achieved their aims and set about to depart. No sooner had they done so, than that deceitful person thought: “Now I will kill all these merchants, take all their possessions and go to Jambu Continent. The time has come.” 133. At the same time, among the company on board was a captain named Great Compassionate. While Captain Great Compassionate slept on one occasion, the deities who dwelt in that ocean showed him in a dream: „‟‟Among this ship‟s company is a person named so and so, of such and such sort of physique, of such and such, garb, complex, and shape—a robber mischievous, a thief of others‟ property. He is thinking,” I will kill all these merchants, take all their possessions and go...